img

Czy prawnik może sprzedawać?

Od dłuższego czasu w branży prawniczej toczą się dyskusje, czy prawnik może sprzedawać swoje usługi. Ja zadam inne pytanie, czy jest branża która w dzisiejszych czasach może sobie pozwolić na to, żeby tego nie robić? Dziś rynek prawniczy jest otwarty i z roku na rok coraz bardziej nasycony. Jednak, przede wszystkim, to gospodarka decyduje/wymusza pewne zachowania.

Oczywiście sprzedaż usług prawniczych ma w Polsce swoje ograniczenia i przez swoją specyfikę musi wyglądać inaczej, aczkolwiek pewne elementy, zasady są niezmienne.

Zanim zaczniesz swoją przygodę z pozyskiwaniem klientów, odpowiedz sobie na kilka pytań

1. Zastanów się jakie usługi chcesz świadczyć, na jakich specjalizacjach opierać. Jeśli jesteś jednoosobową kancelarią, nie wypisuj ich zbyt wiele, gdyż to nie będzie wiarygodne dla klienta. 

2. Dla kogo chcesz świadczyć swoje usługi? Kim jest Twój docelowy klient?

Prospecting jest jednym z kluczowych etapów sprzedaży. Im lepiej poznasz swojego klienta, tym szybciej osiągniesz cel.

3. Gdzie bywa Twój klient i z czego korzysta (konferencje, media społecznościowe)? Pozwoli Ci to odpowiednio dopasować kanały sprzedaży.

4. Wyceń swoje usługi, dzięki czemu:

a) będziesz czuł się pewnie podczas negocjacji;

b) określisz jakie usługi są najbardziej przychodowe.

5. Określ, które usługi będą miały rozliczenie:

a) ryczałtowe;

b) godzinowe;

c) projektowe.

Dzięki temu, będziesz mógł zaplanować regularny wzrost przychodów kancelarii.

6. Czy masz narzędzie informatyczne wspierające pracę z klientami?

Co najważniejsze , zacznij działać małymi krokami. W sprzedaży liczy się mądrze zbudowany plan i konsekwencja działań.